Minder stress … meer vloeiend

Door Sabrina Hilgeman

Ha, leuk dat je deze blog leest! Meteen even checken of het je moeite kost om te blijven zitten en niet om te vallen. Moet je nadenken over hoe je je ogen beweegt nu je deze zin leest? Zeer waarschijnlijk niet. Zo voer je de hele dag allerlei reeksen van handelingen uit zonder na te denken. Ze zijn geautomatiseerd en kosten je geen moeite, zoals de trap aflopen, een bladzijde omslaan of jezelf aankleden.

Veel gaat vanzelf totdat er opeens iets verandert. Toen ik net verhuisd was, schreef ik in mijn dagboek. “Alles in huis werkt net even anders dan ik gewend ben. Dat wat ik eerst moeiteloos en zonder nadenken deed, kost nu veel meer tijd en energie. Ik grijp mis als ik een kast wil openen of struikel omdat de trap een trede minder bevat. Het bezorgt mij een vreemd gedesoriënteerd gevoel. Het is voelbaar in mijn brein dat er nieuwe paden aan het ontstaan zijn”.

Nu ik hier al lang woon, gaat alles weer vanzelf, maar dat wonderlijke en bevreemdende gevoel kan ik zo weer oproepen. Het helpt mij in het contact met de kinderen en tieners met autisme. Ze hebben allemaal uitdagingen om zichzelf te organiseren op het gebied van prikkelverwerking, dyspraxie en executieve functies.

Een voorbeeld. De gymlerares vertelt dat het omkleden bij een meisje lang duurt. Ik ga kijken en zie dat ze de onderkant van haar trui naar beneden trekt in plaats van naar boven.  Ze is blijven steken in dezelfde handeling waarmee ze haar broek heeft uitgetrokken. Ze moet nu omschakelen maar dat lukt niet. Ze begrijpt heel goed dat haar trui uit moet, maar de handeling die haar lichaam inzet past daar niet bij en ze loopt vast.

Of een jongen die een soeppan wil pakken maar dat niet voor elkaar krijgt omdat de pan helemaal achterin de lade staat. Hij kijkt, trekt, laat los en sluit de lade weer. Geen pan om zijn favoriete rode soep te maken.

Dat hij wel begrijpt wat hij moet doen, zie ik een aantal weken later. Hij gaat vanwege de COVID-19 maatregelen niet naar school en zijn CSL-programma is thuis uitgebreid met onderwijs. De rust en afstemming doen hem goed. Hij is vloeiender in al zijn acties. Nu opent hij de lade, pakt eerst de voorste pannen eruit, pakt dan de grote soeppan en zet die op het fornuis. Dan draait hij zich weer om naar de lade, zet de kleinere pannen terug en sluit de lade. Ik weet niet wat ik zie! Hij doet alles heel rustig en in vloeiende bewegingen, alsof hij dit altijd zo doet.

Het is ook een bevestiging voor mij dat hij precies begrijpt wat hij moet doen, al die keren dat het mis gaat, maar dat zijn lichaam niet meewerkt. Heel frustrerend moet dat zijn.

Veel kinderen ervaren dagelijks van minuut tot minuut deze uitdagingen op het gebied van de prikkelverwerking, dyspraxie en executieve functies. Jij kunt ze ondersteunen met je nieuwsgierige blik en open houding. Wil je hier meer over weten, dan is de PADEN-training iets voor jou! Kijk op www.horison.nl/paden.

En voor nu, neem vandaag eens tien minuten de tijd om een geautomatiseerde handeling helemaal uit te pluizen en te ontdekken wat er allemaal voor nodig is om het moeiteloos te laten verlopen!

Sabrina Hilgeman

Vind deze blog leuk !

Plaats een reactie